19.9.2012

Kuntavaalit ja sosiaalinen media


Kuntavaalit ovat ovella ja ehdokasasettelut tehty. Kyseiset vaalit ovat maassamme jo kolmannet sosiaalisen median ajan vaalit. Ensin oli eduskuntavaalit, sitten presidentinvaalit ja viimeisimpänä vaan ei vähäisempänä nämä tulevat.

Kunnallisvaalit ovat tavallaan aikaisempia pienemmät vaalit ainakin noin budjettien valossa. Tyypillinen ehdokas käyttää todennäköisesti keskimäärin huomattavasti vähemmän rahaa kampanjaansa kuin eduskuntavaaleissa. Moni ei käytä latiakaan. Sen sijaan kaikki kynnelle kykenevät käyttävät kaikki mahdolliset ilmaiset markkinointikeinot, sillä näissä jos missä vaaleissa yksikin ääni voi ratkaista lopputuloksen. Tässä maailman ajassa tehokkain ilmainen markkinointikeino on käytännössä katsoen sosiaalinen media.

Harkitsin itsekin pitkään asettuvani ehdokkaaksi kotikuntaani Muurameen ja jonkin verran pyörittelin jotain markkinointikeinoja, joita itse olisin hyödyntänyt jos lähtenyt ehdokkaaksi. Koska jätän ne ideat hyödyntämättä, julkaisen ne nyt tässä muiden iloksi, olkaa hyvät.

Kunnallisvaaliehdokkaan sosiaalisen median muistilista

  • Kerro ehdokkuudestasi Facebookin statuspäivityksessä.
  • Vaihda profiilikuvaksi kampanjakuvasi ja mieluiten vielä siten, että kuvatekstinä maininta ehdokkuudestasi.
  •  Jos sinulla on mainos tai muu "mainosmainen" kuvatiedosto itsestäsi, julkaise se albumissa. Jos ei ole muuta, tee sellainen Power Pointilla ja tallenna jpg-muotoon. Pyydä kavereitasi jakamaan ko. kuvaa.
  • Kerro vaaliteemoistasi säännöllisesti Facebook-profiilissasi. Itse en ehkä avaisi pelkästään näitä vaaleja ajatellen varsinaista kampanjasivua, mutta nuo profiilissasi tekemät statuspäivitykset kannattaa tehdä julkisiksi. Moni pelkää statuspäivittelyä peläten että se ärsyttää FB-kavereita. Hei, ei kannata pelätä! Jos se jotakuta vähän häiritseekin niin haittanneeko tuo. Lupaan, että et pääse vaaleissa läpi, jos et onnistu matkan varrella ärsyttämään yhtään ihmistä edes vähän.
  • Viestimällä rohkeasti, avoimesti ja paljon annat mielikuvan siitä, että tulet tekemään samaa myös kunnanvaltuustossakin. Jos viestit arasti ja vähän, et anna vakuuttavaa päättäjämielikuvaa.
  • Jos sinulla ei ole mahdollisuutta avata www-sivuja, avaa blogi. Erilaisia maksuttomia blogialustoja on useita, allekirjoittanut on tykästynyt juuri tähän Bloggeriin. Valitse sieltä itsellesi mukava ulkoasuteema, luo pari erillistä välilehteä, jossa kerrot itsestäsi, arvoista ja ajatusmaailmastasi, perheestäsi, harrastuksistasi jne. Julkaise ennen vaaleja ainakin muutama syvällisempi blogipostaus vaaliteemoihisi liittyen.
  • Jos blogipostaukset oikeasti ovat ihan hyviä, tarjoa niitä paikallislehteen tai maakuntalehteen. Tai lähetä ne vähintään mielipidepalstalle.
  • Linkitä blogipostaukset myös Facebook-profiiliisi.
  • Kommentoi muiden ehdokkaiden julkaisuja eri sosiaalisissa medioissa (myös heidän Facebook-profiileissaan) omalla nimelläsi ja asiallisesti ja siten, että kommenteistasi on lisäarvoa keskusteluketjussa. Hyvä keskustelija kiinnostaa ihmisiä hakemaan lisätietoa ko. henkilöstä.
  • Tee itsellesi Facebookissa PicBadge ("rintamerkki") ja kutsu sinua kannattavia kavereitasi ja perheenjäseniäsikin käyttämään sitä.
  • Osallistu vaalikoneiden kyselyihin ja linkitä niiden tuloksia kanavissasi.
  • Ole aktiivinen, tuota sisältöä eri kanaviin
  • Jos sinulla on erityistä asiantuntemusta jostain tietystä vaaliteemoihisi liittyvistä aiheista, tee aiheesta diasarja ja lisää se SlideShareen. Tämän jälkeen upota diasarja blogiisi tai vähintään linkitä sitä muissa kanavissasi.
  • Jos käytät Twitteriä, osallistu siellä käytävään keskusteluun. Löydät sopivia keskusteluja hakemalla asiasanoilla ja #hastageilla. Osallistuessasi muista itsekin käyttää #hastageja, jotta muutkin näkevät sinun kommenttejasi. #kuntavaalit näyttäisi olevan suosittu, samoin #syrjaytyminen
  • Ryhdy seuraamaan muita twiittaajia, jotta he huomaisivat sinut.
  • Jos omistat luottokortin tai PayPal -tilin, harkitse myös maksettua klikkausmainontaa Facebookin oikeassa laidassa. Voit kohdentaa mainokset äänestysikäisille omalla alueellasi ja samoin voit poimia kohderyhmään pelkästään oman puolueesi kannattajia. Parhaimmilllaan muutaman kymmenen euron budjetti riittää tähän, jos oivallat mainososaston käytön helposti.
  • Videoblogilla tavoitat lisäksi aivan uudenlaisia kohderyhmiä ja samalla (edellyttäen että olet suurinpiirtein esiintymistaitoinen) pääset antamaan itsestäsi selvästi enemmän itsesinäköisen mielikuvan. (Idea by @AnnaAvaila)

Onnea matkaan!

(Ja jos jotain vinkkejä puuttuu, lisään niitä mielelläni listaan)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti